یادداشت؛

استراتژیی بر الگوی مصرف با پویش نجات قطره ها

استراتژیی بر الگوی مصرف با پویش نجات قطره ها
شناسه خبـر : ۱۱۳۶۲۴ سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

روز کودک در البرز، پارک ملی ایران کوچک شاهد حضور انسان های مسئولی بود که بر وجدان کودک درونشان پایبند مانده آمده بودند تا در جشنی متفاوت از همیاران پویشی از سلسله ‌پویش های نجات قطره ها، نقش حضور بزنند آن هم از نوع سپاس.

شاید تفاوت قابل توجه این پویش با پویش های دیگر هیاهوی کودکانه برای خلق آثار نقاشی بودکه به همت شرکت آب منطقه‌ای البرز، پایگاه خبری هزار و یک شهر و شرکت رنگسازی نیپون برگزار شد. 

حتی اردک سپید حوض میانی عمارت مسجد فهوج هم، رقصان میان آب در پوست خود نمی گنجید گویا با تمام وجودش قدر دان این قطره های زلال زنده مانی بود.

شکوه قطره های پر مهر آب که در این روز از آسمان بر سر و رویمان بارید هارمونی دل انگیزی از مهربانی بی پایان ابر و آب و آسمان بود تا به خاطر، ثبت کنیم که نعمت بی مانندی اینچنین، نایاب است قدردانش باشیم هم در الگوی مصرف هم در مدیریت کلان که بر عهده مسولین است.

هزاران هزار پویش و فرهنگ سازی هم که رقم بخورد تا از درون نخواهیم از هدر رفت قطره ها جلوگیری نخواهد شد.

برای تحقق این مهم کافی ست چشم هایمان را ببندیم و دنیای پیرامون را بدون آب تصور کنیم بی درنگ قدم این قطره های بی ریا را بر چشمانمان می نهیم که مبادا بی مورد از دست بروند.

و اما مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز معتقد است مصرف آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات باید مطابق با استانداردها پیش برود تا بتوان ذخایر آبی را برای آیندگان حفظ کرد.
و به اعتقاد نویسنده این در صورتی محقق خواهد بود که سیستم آب رسانی و مدیریت آب هم در حد نزدیک به استاندارد جهانی باشد.

نجفیان زنگ خطر برای آینده را در کثرت جمعیت و برداشت بی‌رویه توسط بخش‌های مختلف از حجم منابع آب سطحی و زیر زمینی استان البرز که حدود یک میلیارد و۸۰۰ میلیون متر مکعب تخمین زده شده دانست.

به بیانی شفاف هر دو این موارد در سایه مدیریتی مسئول تحقق خواهد یافت.

نقش محوری بانوان در مدیریت از جمله مواردی است که در این پویش هم پنهان نمانده و در اصلاح الگوی مصرف آب از این بازوی توانمند نیز یاد شد.

سزاوار، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز در همین راستا معتقد است آگاهی بخشی به این قشر می تواند نقش پر رنگی در صرفه جویی آب داشته باشد.

همه آنچه که در قالب همایش و پویش و طرح در اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی شکل می گیرد بیانی ساده و کودکانه دارد: بزرگترها خودخواه نباشید منابع آبی رو به پایان است و ما حق زندگی داریم .

ملیحه مومن پور

نویسنده : ملیحه مومن پور

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz