یادداشت مدیر مسئول؛

سیاست و نقش سواد رسانه‌ای

سیاست و نقش سواد رسانه‌ای
شناسه خبـر : ۱۱۳۵۶۲ پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵

یادداشت با عنوان سیاست و نقش سواد رسانه‌ای به قلم رضا عباس زاده منتشر شد.

در دنیای امروز نقش سواد رسانه ای در میان مردم و مسوولان و در برخورد با فعالیت‌های مختلف میتواند نقش به سزایی را در عرصه های مختلف ایفا کند. بدون شک در فضای مجازی امروز که رسانه‌ها به عنوان بخشی پرکاربرد در میان تمامی مردم جهان در آن به ایفای نقش می‌پردازند نحوه و چگونگی استفاده درست از این ابزار می‌تواند دایره افکار و اذهان‌را نسبت به اولین‌ها تحت الشعاع قرار دهد و گاها به عنوان‌منبع و ماخذ اخبار و رویدادها بدان توجه نموده و بسیاری از رویدادها را از نگاه متولی این اخبار اجرا و یا برنامه‌ریزی کرد.

با نگاهی به اخبار یک ماهه اخیر در زمینه طوفان‌الاقصی شاید بتوان گفت اولین‌ها در انتشار اخبار این‌رویداد تاریخی توانستند غالب اذهان بسیاری را شکل دهند و سیطره افکار را بدست گرفته و مخاطب را همراه با خود سازند.

سواد رسانه ای از جمله ابزارهایی است که افراد با تسلط و آگاهی از آن میتوانند بسیاری از،جریانهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری را با خود همسو سازند.

در جریان اخیر جنگ غزه شاید بتوان گفت از جمله افرادی که با تسلط و نگاه ویژه ای در این جریان توانست با استفاده از تسلط و نگاه دقیق و درست خود تمامی اذهان جهان اعم از،سیاست مردان غرب و شرق و مردم را با خود همراه سازد سید حسن نصراله رهبر جنبش حزب الله لبنان بود. نگاه هوشمند و تیم ‌رسانه ای قوی وی، توانست با غلبه و تیزهوشی و استفاده از تکنیک های رسانه ای نگاه بزرگترین و تأثیرگذارترین سیاستمداران شرق و غرب و دو جبهه را به خود معطوف کند و با تدبیری هوشمندانه با استفاده و تکیه بر داشته‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای نشان دهد آینده جنگ مبنی بر نگاه جبهه حزب الله در کنار حماس است و آن‌ها هستند که با تسلط دقیق و هوشمندانه خود آینده این جنگ را رقم خواهند زد و قدرت‌های بیگانه تنها به عنوان کاربر و دست‌نشانده در این برهه راهی،جز مواجه با خط مشی حزب الله و طرفدارانش در منطقه ندارند و تاب آوری در این عرصه با استعمارگری‌های گذشته‌شان که جنون قدرت طلبی‌ را در خاورمیانه می‌گستراند دیگر به این راحتی‌ها میسر نخواهد شد و توزان قدرت در خاورمیانه با هوچی‌گری‌های آمریکا و همدستانش کار سختی است که ادامه‌اش دیگر ناممکن است.

آری قدرت رسانه و سواد رسانه‌ای در بین سیاستمداران از دیرباز دارای اهميت بسیاری بوده و کُری خوانی‌هایی که در داستان‌ها و تاریخ خوانده و شنیده ایم در هیمنه جنگ ها و نبردهای تاریخی جزئی جدایی ناپذیر از تاکتیک ‌های رسانه ای برای غلبه بر اذهان و شکستن مرزها و خطوط ذهنی مخاطب در برخی بخش های مورد نظر است.

شاید بتوان گفت سخنرانی تاریخی سیدحسن نصرالله در دهه های اخیر از جمله قدرتمندترین سخنرانی‌هایی بوده است که با استفاده صحیح و به موقع از این امر کمک کرد اذهان جهان به جبهه‌ مقاومت نگاهی دیگر داشته و به بازخوانی حقایقی صحیح از این جبهه و این نبرد اخیر بپردازند و جان و خون پاک هزاران انسان شهید در بحبوحه مکر دغل‌بازان صهیونیست و ایادی‌اش ثمره آزادی سرزمینی باشد که در تسخیر بیشرمانه صهیونیست‌ها بیش از ۶۰ سال است و از دیگر سو با ترس و هراس به لحظه شماری بنشینند و برخط و آماده باش کامل نگاه و سخنان رهبر حزب الله را دنبال کنند. آری صدای حقیقت دیگر در تب و تاب مکر و حیله شیطان و رقص شیطانی اش پنهان نخواهد ماند. انسان معاصر آزاده‌ای است که با آگاهی و آگاه اندیشی در بالاترین درجه آگاهی در طول قرن ‌های گذشته قرار دارد و نخواه گذاشت ریشه‌های ظلم تنومندتر از گذشته بر گرده مردم‌مظلوم جهان ریشه دواند.

از دیگر سو در کشور ما نیز همراه و همگام با بیانات مقام معظم رهبری در ارائه دستاوردهای دولت و کشور به مردم مسوولان باید با پاسخگویی دقیق و ارائه دستاوردهای خود به مردم در جهت تببین فرمایشات رهبری گام‌های بلندتری بردارند و دستاوردهای کشور را در بخش های مختلف برای مردم بازگو و بازخوانی نمایند تاکیدی که معظم‌له بارها در سخنرانی های خود بدان‌اشاره داشته و از مسوولان میخواهند با استفاده از ابزارها و سواد رسانه‌ای با امیدآفرینی و مایوس کردن دشمنان راه را بر مکر و حیله آنان با توجه به جنگ نرم دشمن و استفاده از فضاهای مجازی در جهت اميال و اغراض شان ببندند.

نویسنده : رضا عباس زاده

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz