« دیدگاه روز روانشناسی» خوشبختی ، خیلی دور ، خیلی نزدیک ..

« دیدگاه روز روانشناسی» خوشبختی ، خیلی دور ، خیلی نزدیک ..
شناسه خبـر : ۱۱۳۳۸۵ دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹

 

✍....همه انسان ها از اعماق وجود خود شادی و خوشبختی را می ستایند . اما با این وجود اگر از آنها سؤال شود که از دیدگاهشان خوشبختی به چه معنا است؟ به احتمال خیلی زیاد پاسخ صریح و روشنی برای آن ندارند .
خوشبختی از نگاه روانشناسی در مفاهیمی نظیر رفاه ذهنی، رضایت داشتن از زندگی، حال خوب داشتن و لذت بردن از لحظه به لحظه های زندگی متجلی می شود. بدون شک، یکی از خواسته ها و علایق قلبی اغلب قریب به اتفاق انسان ها برخورداری از حس خوشبختی می باشد. برخورداری از لذت های دائمی، رضایت داشتن از شرایط موجود و  لحظه به لحظه های زندگی تعبیر نمود.
ما انسانها در شبانه روز در حال کسب کردن مهارت و بدست آوردن پول و یا هرچیزی که به اصطلاح بعد از رسیدن به آن احساس خوشبختی میکنیم.. هستیم
اما شاید برای اکثر تان سوال به وجود آید که اساسا خوشبختی چیست؟
در مقوله خوشبختی از نگاه روانشناسی، سلیگمن (پدر روانشناسی مثبت) معتقد هستند که محیط و ژنتیک نقش مهمی در ایجاد حس شادی دارند. وی ابراز می دارد که بالغ بر ۶۰ درصد این حس به وسیله محیط و ژنتیک شکل می گیرد. ۴۰ درصد باقی مانده توسط خود فرد به وجود می آید.
سلیگمن قاطعانه اعلام داشته است  که سه نوع زندگی وجود دارد:
✓ زندگی لذت بخش، که لذت بردن بخش جدایی ناپذیر آن محسوب می شود. ✓زندگی درگیر که در خوش گذرانی، عشق، خانواده و کار خلاصه می شود.
✓ زندگی معنادار که مبتنی بر شناسایی نقاط قوت و ارتقای آنها برای دستیابی به ویژگی منحصر به فرد بودن می باشد.
نگارنده ضمن احترام به دیدگاه های علمی بزرگان این حوزه معتقد است که داشتن تفکر مثبت حتی در شرایط بد و نامساعد نیز سبب ایجاد یک موقعیت مثبت و سازنده می شود.
در این زمینه ارزیابی احساسات و افکار، لبخند زدن در مواقع ناراحتی، آرام بودن و مناعت طبع داشتن و ترسیم آینده ای روشن و مثبت برای داشتن خوشبختی بسیار تاثیرگذار و مؤثر تلقی می گردد.

• حمیدرضا شاهرودی
مشاور موسسه مشاوره روانشناسی خانواده سفیر مهر

شماره تماس :
0263226364 
09026821006
09926669064
فضای مجازی :
@SAFIREMEHRFAMILYINSTITUTE
نشانی : کرج ، چهارراه طالقانی ، نرسیده به میدان شهدا ، جنب برج نوا ، موسسه خانواده سفیر مهر

نویسنده : حمیدرضا شاهرودی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz