در نشست خبری شورای اسلامی شهر کرج چه گذشت؟

در نشست خبری شورای اسلامی شهر کرج چه گذشت؟
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۴۰ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر کرج با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اگر چه این نشست با حاشیه های فراوانی همراه بود اما قدر مسلم برگزاری چنین نشست هایی با توجه به فراز و فرودهای شورای ششم باید با فواصل زمانی نزدیک تری برگزار شود تا مطالبات اصحاب رسانه نیز از حالت کلی گویی در برخی بخش ها خارج شود.

به گزارش شهروند البرز آری نشست شورای اسلامی شهر کرج با اصحاب رسانه اگر چه با حضور اکثریت اعضای این شورا برگزار شد اما جای خالی دو بانوی عضو شورا بسیار سوال برانگیز بود و این نیز خود حاشیه های فراوانی به همراه داشت و حاشیه در حاشیه این دو بانو را بیش از گذشته در پی داشت.

بسیاری از خبرنگاران حاضر در این نشست عدم حضور این دو عضو شورا را به هر دلیلی جایز نشمردند اگر چه بهتر بود این دو بانو با حضور در این جلسه اندکی از بار حاشیه ها می کاستند.

سوی دیگر این جلسه حاشیه.های عضو در رفت و آمد این شورا بود که به نظر می رسید از مرز خود زنی گذشته و به خودکشی رسانه ای تبدیل شد و تعریف و تمجیدهای گل و بلبلی از وی، و بازگشت مجددش فضای بسیار نامطلوب‌تر از گذشته‌ای در چهره این عضو شورا در نزد رسانه ها پدید آورد و چه بهتر بود به صورت موجه‌تری و بدون مشورت از برخی مشورت‌گیران ناکاربلد در این جلسه حضور یافته و به سوالات حضار به روشنی پاسخ می‌داد.

بخش قابل توجه دیگری از این جلسه انتقاد افرادی از شورا بود که خود بیشترین بهره‌وری و دریافتی را از شورا داشتند و با مهر بی‌پایان خود نوازشی بر شورای این‌دوره داشتند و گویا این دریافتی‌ها هنوز ناکافی به نظر می‌آید که البته بخشی از آن با پاسخ های جالب توجه قاسم پور رییس سابق شورای شهر مواجه شد که آنان که باید می‌دانستند دانستند!

حضور چپردار دیگر عضو چالشی شورا در این نشست که البته انتظار می رفت با چالش های فراوانی همراه باشد با پرسش و پاسخ های دقیق به سلامت از این نشست گذر کرد و گویی تدبیر مدبرانه این عضو شورا وی را به جرگه آرامش سوق داد.

نکته قابل تامل و دور از انتظار نحوه اداره این نشست بود که سخنگو شورای شهر گویا در این روز بی علاقه بدان پرداخت و هر بار که خبرنگاری به پشت تریبون میرفت تنها درخواست تمام کردن سخنانش را با عجله داشت و تریبون گاها احساس میشد عادلانه در بین اعضای شورای شهر نمی چرخد.

ديگر نکته قابل توجه این مهم بود که اگر چه بخشی هایی از جلسه همراه با جدل و بگو مگوی خبرنگاران و اعضای شورا همراه بود اما برخی از اعضای شورا با خمیازه های مکرر این جلسه را هیجان انگیز ندانسته و خوابشان گرفته بود و هیچ احساس خاصی در خصوص این جلسه وقتی خود در حال نطق نبودند نداشتند.

رئیس شورا نیز اگر چه دارای شخصیتی آرام و موقر است اما بهتر بود در برخی مواقع خود اداره امور را بدست می‌گرفت تا جلسه از موقعیت بهتری برخوردار گردد.

آسیب شناسی جدی که میتوان به این جلسه داشت عدم شناخت رسانه‌ای و سواد رسانه ای برخی از اعضای شورای اسلامی شهر را برشمرد که جایگاه خطیر رسانه را به خوبی نمی‌شناسند و با استفاده از افراد ناکار بلد در اتاق فکر خود صورتی ناکارآمد از حوزه خود ارائه می‌دهند حوزه‌ای که باید خارج از زدو بندها تنها احصا و رصد مشکلات مردم را دغدغه خود بداند، متاسفانه نه تنها در کرج بلکه در بسیاری از شوراهای کشور تبدیل به اتاق سیاسی، لابی گری و ... شده و جایگاه شهروندان در اتفاقات این حوزه نادیده انگاشته می‌شود، و عدم لزوم حضور مستمر شهروندان در جلسات شوراها و توجه به نیازهای آنان در گرو برخی اختیارات شوراها از جمله انتخاب شهردار و.... بسیاری از شوراهای کشور را از توجه به مردم و نیازهای آنان باز داشته است.

با توجه به دلیل ذاتی ایجاد شوراها هم اکنون بسیاری از مردم دیگر حتا نام و نشانی از نمایندگان خود در پارلمان شهری نمیدانند و تنها بخش کوچکی از جوامع محلی با نمایندگان خود در پارلمان خود آشنا هستند و می‌طلبد اعضای شوراها با استفاده از ابزار رسانه‌های قدرتمند و همچنین حضور مستمر و نه نمایشی در بین مردم علاوه بر امیدآفرینی اسباب خدمت رسانی بیشتر را در جهت خدمت به مردم فراهم آورند و مردم را از خود بدانند چرا که برای تعیین سرنوشت آنان، آن هم به صورت دقیق و هدفمند انتخاب شده‌اند.

اما در آخر سوالی که مطرح می شود این است آیا با توجه به گذشت بیش از دو دهه از عمر شوراها در سراسر کشور هنوز شوراهای شهر و روستا از کارآمدی لازم برخوردار هستند؟ آیا مردم در سبد نیازهای شهری و محله ای خود می‌توانند با حضور نمایندگان خود از توسعه ای به حق، به موقع و شهر و محله‌ای توسعه مند برخوردار شوند؟ آیا اگر گزینه انتخاب شهردار را از سبد اختیارات شوراها در سراسر کشور بردارند و انتخاب شهرداران به استانداران و یا مثلا وزارت کشور و یا به انتخاب مردم باشد شوراها از قدرت، انگیزه و یا افراد لازم برای حیات خود برخوردار خواهند بود؟

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz