رونق اقتصاد گردشگری با بوم گردی

رونق اقتصاد گردشگری با بوم گردی
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۲۰ چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵

اقتصاد گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در کشورهایی است که دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع هستند، ایران نیز یکی از کشورها با پتانسیل بالای گردشگری است.

به گزارش شهروند البرز ؛ بوم‌گردی یکی از انواع گردشگری است که در آن مسافران به مناطق روستایی و طبیعی سفر می‌کنند تا با فرهنگ و زندگی محلی آشنا شوند. این نوع گردشگری همچنین می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی کمک کند. در ایران، بوم‌گردی در مناطقی مانند گیلان، کرمانشاه، لرستان و یزد جاذبه‌های زیادی دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند.

طبیعت‌گردی یا بوم‌گردشگری یا اکوتوریسم گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکون و دست‌نخوردهٔ جهان سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان و پرندگان و ماهی‌ها و دیگر جانوران می‌پردازند .

طبیعت گردی یک فرم محبوب از گردشگری است که افراد را به مناطق طبیعی و زیبا جهت تماشای مناظر طبیعی، فعالیت‌های خارج از اتاق و تجربه زندگی در طبیعت می‌برد. ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای تنوع طبیعی بسیار زیاد، امکانات بسیار خوبی برای طبیعت گردی دارد. از جنگل‌ها و دریاچه‌های شمال تا کوهستان‌ها و کویرهای جنوب، ایران دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای است که مسافران می‌توانند از آنها لذت ببرند. طبیعت گردی نه تنها به سلامتی و روانی افراد کمک می‌کند بلکه به توسعه اقتصادی مناطق محلی نیز کمک می‌کند.

ایران سرزمینی وسیع و متنوع است. این کشور با وسعتی برابر 1,648,000 کیلومتر مربع (شش برابر بزرگتر از بریتانیا) هفدهمین کشور وسیع دنیاست. اما امتیاز آن نه تنها پهناوری، که بهره‌مندی از حداکثر تنوع ممکن در طبیعت و فرهنگ شگفت‌انگیز این گستره جغرافیایی است .این منابع می‌تواند پایه و اساس انواع فعالیت‌های اکوتوریستی باشد.

برگزاری گسترده تورهای طبیعت‌گردی در ایران از حدود سال ۱۳۸۶ آغاز شد و رفته رفته همراه با استقبال ایرانیان از این سفرها تعداد برگزار کنندگان این شاخه از صنعت گردشگری نیز افزایش یافت .اما هنوزدر ایران اکوتوریسم به   یک صنعت تبدیل نشده است  وظرفیت های فراوان وپرسود ده آن بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است .

   ‌‎

 

نویسنده : فرانک سفیدگری

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz