شب یلدا و خانواده های ایرانی

شب یلدا و خانواده های ایرانی
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۱۹ چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰

شب یلدا یک جشن محبوب در ایران است که در شب پایانی زمستان و شروع بهار برگزار می‌شود.

به گزارش شهروند البرز ؛ این جشن به مناسبت آغاز فصل بهار و روز طولانی‌تر شدن روزها و فرا رسیدن نوروز برگزار می‌شود. در این روز مردم ایران از زمان غروب تا صبح روز بعد با خانواده و دوستان خود جشن می‌گیرند، شعر و داستان می‌گویند و از غذاهای خوشمزه محلی مانند آجیل، حلوا، انواع میوه و شیرینی‌ها لذت می‌برند. این جشن باورهای باستانی و معنوی دارد و هدف از برگزاری آن، پیروزی نور بر تاریکی و شادابی بر غم و اندوه است .

ایرانی‌ها قرن‌هاست که آغاز زمستان برابر با شامگاه پایان آخرین روز پاییز راکه  بلندترین شب سال است را با دورهمی فامیلی و چیدن سفره‌های رنگین و حافظ ‌خوانی جشن می‌گیرند. گردهم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام با جمع شدن در کنار یکدیگر در آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال و تناول آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی‌ها و میوه‌های گوناگون از جمله ویژگی‌های آئین شب یلدا یا شب چله است .

 در این میان گرانی کالاها شیرینی این شب را به کام مردم تلخ کرده است . افزایش تورم وبه تبع آن افزایش قیمت ها موجب شده تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند .از سویی دیگر نبود نظارت کافی موجب سوئ استفاده برخی فروشندگان را فراهم کرده وبه افزایش افسار گسیخته قیمت ها دامن زده است .

بررسی های میدانی در بازار آجیل و خشکبار و شیرنی حکایت از چند نرخی بودن این اقلام دارد. که خود عامل گرانی در بازار است .

بدیهی است که مسئولان و متولیان اصناف وناظر بر قیمت ها باید در این ایام نظارت بر بازار را دو چندان کنند .

طرحهای ویژه نظارتی دولت بر بازار شب یلدا  از جمله  طرح ویژه نظارتی گروه‌های بازرسی اتاق اصناف و بسیج اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی استان ها روزانه به رصد بازاربپردازند تا شهروندان  این ایام را با خیال راحت طی کنند .  

نویسنده : فرانک سفیدگری

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz