زینب (س) قهرمان علم و صبر

زینب (س) قهرمان علم و صبر
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۱۸ دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

بانویی که روایت واقعه عاشورا وامدار اوست چرا که او با شجاعت و خطابه های غرایش در واقعه عاشورا و شهادت برادرش امام حسین (ع) بر علیه ظلم درخشید و شجاعت و بصیرت و ولایتمداری را در تاریخ ثبت کرد .

به گزارش شهروند البرز ؛ حضرت زینب کبرى (س ) روز پنجم جمادى الاول سال ۵ یا ۶ هجرت در مدینه چشم به جهان گشود. خبر تولدش که به گوش رسول خدا (ص ) رسید وی براى دیدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س ) آمد و به دختر خود فاطمه (س ) فرمود: دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برایم بیاور تا او را ببینم.

پیامبر (ص ) نوزاد رادر آغوش کشیده صورت خود را به صورت او گذاشت و شروع به اشک ریختن کرد. فاطمه (ص ) ناگهان متوجه این صحنه شد و در حالى که شدیدا ناراحت بود از پدر پرسید: پدرم ، چرا گریه مى کنى ؟! رسول خدا (ص ) فرمود: گریه ام به این علت است که پس از مرگ من و تو، این دختر دوست داشتنى من سرنوشت غمبارى خواهد داشت ، در نظرم مجسم گشت که او با چه مشکلاتى دردناکى رو به رو مى شود و چه  مصیبت هاى بزرگى را به خاطر رضاى خداوند با آغوش باز استقبال مى کند. اى پاره تن من و روشنى چشمانم ، فاطمه جان ، هر کسى که بر زینب و مصایب او بگرید ثواب گریستن کسى را به او مى دهند که بر دو برادر او حسن و حسین گریه کند .

در شرح فضایل و خصوصیات منحصر به فرد حضرت زینب (س) علماو تاریخدانان مطالب بسیاری نگاشته اند .

در برخى روایات آمده است که وی صاحب مجلس علمى بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او مى رفتند. این صفات برجسته که براى هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است ، زینب را از دیگران ممتاز ساخت ؛ چنان که او را عقیله بنى هاشم مى گفتند و از وى حدیث فرا مى گرفتند .

امام سجاد (ع ) خطاب به عقیله بنى هاشم ، زینب کبرى (س ) مى فرمایند: عمه جان ! تو عالمه اى هستى بدون اینکه معلم داشته باشى ، و فهمیده اى هستى بى آن که کسى مطالب را به تو فهمانده باشد .

عقیله بنی‌هاشم  از القاب حضرت بود که عقیله برگرفته از کلمه  عقل است .  حضرت زینب سلام‌الله علیها زن خردمند و عاقله بود که مسائل را با صبر و خرد بالا، حل‌وفصل می‌کرد و در کارهایش بسیار دوراندیش و آینده‌نگر بود، به همین جهت در میان خاندان بنی‌هاشم بسیار عزیز و ارجمند و قرب و منزلت داشت .

یکی دیگر از القاب ایشان عابده آل علی است . حضرت زینب سلام‌الله علیها در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر خدای متعال را داشت . آن حضرت حتی در سخت‌ترین حوادث عبادت‌های استحبابی را ترک نکرد.

 حضرت زینب (س) سومین فرزند امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و بانوی صبر و ایثار است، بانویی که در تمام عمرش مصیبت دید و صبوری کرد و ایستاد. بانویی که روایت واقعه عاشورا وامدار اوست چرا که او با شجاعت و خطابه های غرایش در واقعه عاشورا و شهادت برادرش امام حسین (ع) بر علیه ظلم درخشید و شجاعتش را در تاریخ ثبت کرد

 تاریخ وفات حضرت زینب در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری که ۱۸ ماه پس از واقعه جانسوز عاشورا و در ۵۷ سالگی در بین علما مشهورتر است.

نویسنده : فرانک سفیدگری

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz