به مناسبت روز خبرنگار؛

خبرنگار باید با روشنگری منافع مردم را بر منافع قدرتمندان رجحان دهد

خبرنگار باید با روشنگری منافع مردم را بر منافع قدرتمندان رجحان دهد
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۱۳ یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

خبرنگار باید با روشنگری منافع مردم را بر منافع قدرتمندان رجحان دهدرسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی ، باید همچون عقابی تیز بین با چشمانی همیشه باز به رصد و پایش ریزترین تحولات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور بپردازند و با رعایت اصول اخلاقی ، صداقت و عدالت با اطلاع رسانی صحیح در خدمت جامعه باشند . در این میان خبرنگاران به عنوان بازوان اجرایی رسانه ها نقش بسزایی در تحقق این امر مهم دارند .

 به گزارش شهروند البرز ، در سال ۱۹۷۸ سازمان یونسکو اعلامیه‌ای درباره نقش رسانه‌های جمعی در تقویت و ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رساند. در این اعلامیه که بر لزوم تربیت اخلاقی واجتماعی خبرنگاران تاکید داشت  ، آمده است که خبرنگاران باید تلاش و کوشش خود را به کار گیرند تا اخباری که به مردم انتقال می‌دهند، صحیح و دقیق و معتبر باشد و از تحریف اخبار بپرهیزند .

تهیه، جمع‌آوری، تنظیم و انتقال اخبار به مخاطبان از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون ، خبرگزاری ها و حتی فضای مجازی فرصت شگفت انگیزی را پیش روی رسانه ها قرار میدهد تا بر افکار عمومی تاثیر گذاشته و به ایده ها و رفتارهای جامعه جهت بدهند و این استعداد رسانه اگر از طریق عوامل رسانه ای خصوصا خبرنگاران در دسترس صاحبان قدرت و ثروت قرار گیرد به شدت توانایی ایجاد فساد و انحراف از مسیر اصلی رسانه ها را در بر دارد .

بی شک رسالت خبرنگاران آگاهی بخشی شفاف و بدور از جانب داری و منفعت طلبی است که پایبندی به این اصول و طی کردن مسیرکمال  در جهت حصول منافع همه آحاد جامعه امری دشوار است که با تبیین و روشنگری برخاسته از بصیرت خبرنگاران محقق خواهد شد .

در دنیای امروز و در تمامی جوامع انسانی، قدرت رسانه ها خواه در جبهه حق و یا جبهه باطل غیر قابل انکار است .

پی بردن به واقعیت های جاری در یک جامعه و رویداد های پیدا و پنهان آن و بکاربردن تحلیل های دقیق ونقادانه از مهم ترین بخش های رسالت رسانه ای است که برعهده خبرنگاران و روزنامه نگاران قرار دارد .

 خبرنگار باید با روشنگری و آگاهی بخشی منافع مردم را بر منافع اشخاص و احزاب و دسته ها رجحان دهد و با وجدانی آگاه و بیدار کوشش کند مطالبه گر حقوق مردم باشد و با نشان دادن مسیر صحیح حق و عدالت سبب پویایی و بالا بردن قدرت تفکر و اندیشه مخاطبانش شده و آن ها  را از یک مخاطب صرف و منفعل به مخاطبی فعال و پویا تبدیل کند .

 ۲۴ سال پیش در ۱۷ مردادماه سال ۱۳۷۷ ، شهادت محمود صارمی  خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به همراه ۸ نفر از اعضای کنسولگری  جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان توسط گروه تروریستی طالبان بهانه ای  شد تا شورای فرهنگ عمومی این روز را به نام روز خبرنگار نام گذاری کند .

نویسنده : فرانک سفیدگری

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz