دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند

هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی چیست ؟
شناسه خبـر : ۱۱۴۳۱۲ دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

این روزها درباره هوش مصنوعی بسیار می شنویم . اخباری تکان دهنده از بکارگیری هوش مصنوعی در مشاغل مختلف و تاثیر بسیار زیاد آن در آینده مشاغل مختلف وبیکاری فزاینده افراد که آینده ای تاریک را برای بشر نوید می دهد . اما همه این اخبار و اطلاعات تا چه اندازه درست هستند و به راستی هوش مصنوعی چیست و چه مزایا و معایبی در خدمت رسانی به بشر دارد ؟

به گزارش شهروند البرز ،  بسیاری ازمردم تصورمی کنند هوش مصنوعی همان ربات ها هستند که در انجام امور مختلف به کمک بشر آمده اند . اما هوش مصنوعی تعریفی مستقل و فراتراز رباتها را داراست.

برای درک بهتر باید نخست ربات را بشناسیم . ربات ها ساختارهایی مکانیکی یا الکترومکانیکی هستند که با حرکت و یا ظاهرشان مفهومی از خود یا فرمانده شان را منتقل می کنند . مثل بازوهای الکترومکانیکی که در صنایع مختلف در امر تولید به خدمت گرفته شده اند و یا میکرو ربات هایی که درون رگ افراد داری بیماری های خاص تزریق می شوند و با رساندن خودشان به اندام هدف در امر تشخیص بیماری یا درمان آن به پزشکان کمک می کنند و بسیاری از این  دست ربات ها  که کما بیش همه ما با آن ها آشنایی وحتی سر و کار داشته ایم .

به این گروه از ربات ها ، ربات های فیزیکی گفته می شود و به گروهی دیگر  از ربات ها که در فضای مجازی نمایندگان نرم افزارهای مختلف هستند را اصطلاحا بات می گویند . هر دو نوع ربات ها با برنامه ریزی توسط فرماندهی به اهداف تعیین شده دست پیدا می کنند از قبیل  ربات های صنایع نظامی یا خدماتی مثل ربات مین یاب ربات آتشنشان ، ربات امدادگر ، انواع پهبادها و غیره . شایان ذکر است صنعت رباتیک اکنون یکی از مهم‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود و ترکیبی از شاخه‌های مختلف علوم، مهندسی و فناوری‌های قابل‌استفاده برای ساخت دستگاه هاست   و اما هوش مصنوعی تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد .

هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند و در مقابل هوش طبیعی که توسط جانوران شامل انسان‌ها نمایش می‌یابد. در حقیقت هوش مصنوعی تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد .

 اما پیش از هرچیز باید این موضوع را دانست که کلمه هوش، نشان دهنده امکان استدلال است و اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند به توانایی استدلال دست یابد یا خیر، خود موضوع اختلاف محققان است. کتاب‌های AI پیشرو، این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر روی «عوامل هوشمند» تعریف می‌کنند و می گویند: هوش مصنوعی شامل هر سامانه‌ای است که محیط خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام می‌دهد که شانسش را در دستیابی به اهدافش بیشتر می‌سازد.

برخی از منابع شناخته شده از اصطلاح هوش مصنوعی  برای  توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای شناختی را از روی ذهن انسان‌ها تقلید می‌کنند . عملکردهایی همچون یادگیری و حل مسئله. اگر چه این تعریف توسط محققان اصلی در این زمینه رد شده است اما به نظر می رسد چندان هم تعریف بی ربطی در این حوزه نباشد .     

کامپیوترها همانندانسان ها با دریافت داده های اطلاعاتی موفق به آموختن می شوند و در نهایت با بکارگیری دانش خود در هنگام حل مسایل مدل هایی را می سازند و در مورد آنها تصمیم گیری می کنند . در واقع هوش مصنوعی دانش چگونگی یادگیری ماشین در تقلید از توانایی‌های انسان است .

امروزه استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری ازشاخه های علمی وهنری با شتاب وسرعت وصف ناپذیر در حال انجام است و بیم آن می رود که به زودی کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی جایگزین کارگران وکارمندان و نویسندگان و پزشکان و موسیقی دانان و بسیاری از صاحبان مشاغل مختلف در دنیا شوند .  

 

 

نویسنده : فرانک سفیدگری

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz